تکثیر و پرورش گیاهان, گیاهان آپارتمانی

نخل کنتیا وآشنایی با نحوه نگهداری و تکثیرآن:

انچه که در این مطلب می خوانیم:

1-معرفی گیاه کنتیا

2-نحوه نگهداری و پرورش

3-نحوه تکثیر

1-معرفی گیاه نخل کنتیا:

اگر مشغول مطالعه و بررسی  برای  انتخاب یک  گیاه زیبا و با شکوه برای خانه ،آپارتمان ،دفتر کار خود هستید،نخل کنتیا یک گزینه عالی است ؛گیاهی لوکس و با جلوه بسیار که به علت مقاوم بودن و نیاز به نور کم،می تواند انتخاب خوبی برای ما باشد.

کنتیا ،گیاه بومی استرالیا است و نام دیگر آن که البته غیررایج است ، “هوویا ”  می باشد که این نامگذاری مرتبط با موطن اصلی  خود مجمع الجزایر “لرد هاوه” در استرالیا می باشد.

نخل کنتیا  بسیار کند رشد پیدا می کند؛ به طور متوسط سالانه 25 سانتیمتر ودر بهترین حالت نگهداری تا حدود 5 متر هم قد می کشد؛ به همین دلیل در ایران جز گیاهان نسبتا گران می باشد. گیاه در 18 سالگی ،بالغ می شود و در سن 19 و 20 سالگی به گل دهی می رسد؛این گل ها تبدیل به میوه های شبیه نخود می شوند که همان بذر گیاه است و برای تکثیر گیاه استفاده می شود.

نگهداری گیاه در صورت رعایت اصول نگهداری شامل آبیاری و کوددهی و نور و دما توصیه شده کار دشواری نیست و شما می توانید یک  گلدان کنتیا  را سال ها  در منزل نگهداری نمایید تا گیاه به  اوج بلندی و سرسبزی خود برسد .و شکوه  خاصی به محیط خود بدهد .

 ساقه های بلند و افراشته و برگ های پهن و گسترده وهمیشه سبز و برگچه های  نواری شکل ، جلوه خاصی به فضای خانه،لابی ها ی برج ها و هتل ها ،دفاتر کاری،رستوران ها و فروشگاه ها  و به طور کلی فضا ها و سالن های و سیع می بخشد. داشتن یه گلدان کنتیا در منزل و با رعایت موارد مرتبط به آب دهی و نور و کود می تواند جلوه زیبایی به خانه و آپارتمان شما بدهد.

2-نحوه نگهداری و پرورش نخل کنتیا :
نوردهی:

نخل کنتیا  برای رشد نیاز به نور کم دارد، بنابرین تابش مستقیم نور آفتاب به خصوص در 5 سال اول رشد ،اصلا برای این گیاه مناسب نیست و گیاه را از بین می برد .

پنجر های شمالی ساختمان  با نور غیر مستقیم و ملایم آفتاب گزینه مناسبی برای نخل کنتیا می باشد،گیاه سایه و گرما دوست می باشد و نور لامپ مهتابی بالای سر گیاه به رشد آن کمک می کند.

دمای مطلوب:

باید توجه داشته باشید که نخل کنتیا،گیاه بومی مناطق گرمسیری و خشک می باشد به همین علت بهترین دما برای رشد و نگهداری گیاه بین دمای 15 تا 37 درجه سانتیگیراد می باشد؛ یعنی در خنک ترین ساعت شب دما از 15 درجه نباید کمتر شود و در گرمترین ساعات روز دما از 37 درجه سانتیگراد نباید بیشتر شود .

در صورتی که دمای محیط خیلی سرد باشد رنگ برگ ها، قهوه ای کم رنگ شده و خشک می شوند و همینطور سوز سرما از شکاف پنجره ها و شیشه ها اصلا مناسب رشد گیاه نیست و در صورت وجود چنین شرایطی،گلدان را به جای مناسب دیگری منتقل نمایید.

اگر می‌خواهید گیاه‌تان شاداب باشد باید در هواي گرم روزانه آن را مه ‌پاشي نمایید  ؛ اين گياه به رطوبتي حدود 40 تا 70درصد نياز دارد؛در هوای خشک رنگ برگ ها کم رنگ شده و آب برگ گرفته می شود.

آب دهی :

برای آبیاری حتما می بایست سطح خاک گلدان تا اندازه 2 سانتیمتر خشک شود سپس اقدام به آبیاری نمود ،آبیاری مداوم و بیش از اندازه موجب پوسیدگی و گندیدگی  ریشه ها و از بین رفتن گیاه می گردد.

آب مستقیم لوله کشی به دلیل وجود کلر مناسب  نخل کنتیا نیست و می بایست  آب لوله را  24 ساعت  نگه داریم و سپس اقدام به آبیاری گیاه نماییم ؛گیاه به آب لوله کشی حساس می باشد و برگ های آن را قهوه ای می کند ؛همچنین می توانیم از آب جوشیده و سرد شده برای آبیاری استفاده نماییم.آب اصطلاحا می بایست هم دما با محیط پرورش گیاه شود همینطور آب با املاح سخت به گیاه آسیب می رساند.

 . در صورتي كه نوك برگ‌ها قهوه‌اي و سپس خشك شوند، علت آن كمبود رطوبت، آبياري نامنظم يا كمبود پتاس خاك است

کوددهی و تغذیه:

کودهای شیمیایی با  فسفر زیاد به گیاه آسیب می زند و اصولا کودهای طبیعی مثل ورمی کمپوست و کودهای دامی سبک و مانده  و خشک شده برای نخل کنتیا مناسب تر می باشند .

گیاه به کود دهی زیاد وکودهای معمولی بازارحساس بوده وبرگ های آن لک دار و زرد می شود، به عبارتی گیاه می سوزد و کودهی مناسب موجب تقویت برگ های  گیاه می شود.

 کودهی با کود شیمیایی با ان پی کا    18.18.18 وبه نسبت نصف قاشق چایخوری در یک لیتر آب با شرایط نوع مناسب آب که در قسمت آبدهی ذکر شد هر ماه یکباردر فصل بهاروتابستان انجام شود.

کودهی با کود مخصوص نخل ها محصول کشور هلند به صورت ماهانه  نیز مناسب می باشد.

 و برای کود دهی طبیعی هر شش ماه یکبار می توان با کمی کود ورمی کمپوست یا کود گوسفندی در فصل بهار و پاییز گیاه را  تقویت نمود .

هر 2 سال يك‌بار با دقت تمام گلدان را تعویض كنید، توجه داشته باشيد ريشه گياه بسيار حساس بوده و هنگام جابه‌جايي اگر دقت نكنید ممكن است آسيب جدي گياه را تهديد كند

هنگام تعويض گلدان ابتدا خاك را مرطوب و بدون آن‌كه خاك گلدان تكان بخورد و ريشه ديده شود، اقدام به تعويض نمایید .

خاک مناسب برای نخل کنتیا  خاکی سبک که به صورت مخلوطی از خاک باغچه و خاک برگ و کمی تفاله چای خشک شده و یا استفاده از کوکوپیت و پرلیت به مقدارمناسب است.

3-نحوه تکثیر نخل کنتیا:

تکثیر نخل کنتیا فقط ازطریق کاشت بذر گیاه انجام می شود و به صورت قلمه زدن و سایر موارد امکان پذیر نیست؛ گیاه پس از دوره بلوغ و گل دهی میوه هایی کوچکتر از نخود  تولید می کند که  این میوه ها  همان بذر گیا ه می باشند و برای تکثیر می بایست به رنگ نارنجی و یا قرمز و قهوه ای  باشند و بذر با رنگ  سبز بارور نیست و مناسب کاشت و تکثیر نمی باشد.

 از اواسط فصل بهار تا اواخراین فصل بذرها را در گلدان هایی با قطر 13 تا 15 سانتیمتر و در خاک سبک مناسب و مرطوب قرار دهید بذرها پس از 6 ماه با دمای بالاتر از 21 درجه سانتیگراد و آب دهی مناسب  جوانه می زنند .

البته باید توجه داشت جوانه ها بسیار ضعیف می باشند و می بایست در جابه جایی گلدان دقت کرد و آبیاری زیاد هم به جوانه آسیب می زند .

اگر تمایل دارید مفاهیم رنگ های گل رز رو بدانید این مطلب را مطالعه نمایید:

2 دیدگاه در “نخل کنتیا وآشنایی با نحوه نگهداری و تکثیرآن:

  1. محمد گفت:

    بسیار اموزنده بود لطفاً پر مورد پرورش و نگهداری حسن یوسف مطالبی ارائه نمایید

    1. floranehhb گفت:

      سلام محمد عزیز؛ بله حتما در مورد روش نگهداری حسن یوسف، مقاله ای منتشر می گردد.با تشکر از پیشنهاد شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *